ضمن خوشامدگویی و خیر مقدم به دانشجویان نو ورود سال 1401 دانشگاه فردوسی، از دانشجویان محترم تقاضا می شود با مراجعه به سایت https://edu.um.ac.ir (مدیریت آموزشی دانشگاه) از آخرین آیین نامه های آموزشی و اطلاعیه های مهم آموزشی مطلع شوند .

 

نام کاربری و رمز عبور چیست؟

پاسخ: دانشجويان جديدالورود پس از مراجعه به آدرس https://pooya.um.ac.ir/educ/registration و وارد کردن شماره ملی و شماره پرونده می توانند نام کاربری و رمز عبور(بارکد) دریافت نمایند که نام کاربری همان شماره دانشجویی و رمز عبور هم برای ورود به پرتال دانشجویی  می باشد . که پس از ورود به پرتال  (http://pooya.um.ac.ir)   می توانید از گزینه تغییر رمز عبور استفاده نمایید .

نکته : بعد از ثبت نام الکترونیکی دانشجو،  تمامی امور آموزشی ( اعم از انتخاب واحد، مشاهده نمرات، هر گونه درخواست آموزشی ) و دانشجویی  وپیگیری اطلاعیه ها فقط از طریق پرتال دانشجویی پویا  انجام می پذیرد.

انتخاب واحد در نیمسال اول در بدو ورود به چه صورت می باشد؟

پاسخ: انتخاب واحد تمامی دانشجویان نو ورود توسط دانشکده انجام خواهد شد و تا قبل از شروع ترم تحصیلی از طریق پرتال دانشجویی قابل مشاهده می باشد. پس از انتخاب واحد توسط دانشکده برنامه کلاسی نیز در پرتال دانشجویی قرار خواهد گرفت.

نکته: انتخاب واحد برای نیمسال های بعدی به عهده ی خود دانشجو می باشد .و در صورت عدم انتخاب واحد حکم عدم مراجعه ایشان صادر خواهد شد.

 

آیا بدون ارائه مدرک تحصیلی معتبر برای دانشجویان فارغ التحصیل یا فرم های جایگزین برای دانشجویان سال آخر امکان ثبت نام وجود دارد؟

پاسخ: خیر، بایستی یکی از مدارک قید شده در اطلاعیه اسکن و ارسال گردد. ضمنا  تمام مدارکی که اسکن آن را در پرتال بارگذاری می کنید در زمان ثبت نام حضوری اصل آن را باید تحویل دهید و در صورت وجود هر گونه مغایرت از ادامه تحصیل شما ممانعت خواهد شد.

آيا پس از تاييد مدارك ارسالی توسط دانشگاه، امكان تغييرعكس پرسنلی وجود دارد؟

پاسخ: خير

برای درخواست معافیت تحصیلی از نظام وظیفه چه اقداماتی بایستی انجام داد؟

پاسخ: جهت صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان پسر مشمول نظام وظیفه عمومی، پس از ثبت‌نام الکترونیکی از طریق پرتال دانشجویی فراخوان اعلام خواهد شد. که طبق زمانبندی برای انجام امور نظام وظیفه در سایت مربوطه ثبت نام و نسبت به صدور معافیت تحصیلی پیگیری لازم توسط دانشجو انجام گردد.

دقت داشته باشید در صورت عدم پیگیری دانشجو، معافیت تحصیلی صادر نخواهد شد و ادامه تحصیل نامبرده کان لم یکن می‌باشد.

آیا سربازان ترخیصی نیازی به درخواست معافیت تحصیلی و مراجعه به پلیس+10 دارند؟

پاسخ: بله

برای پذیرفته شدگانی که در حال  خدمت سربازی می باشند و دانشگاه قبول شده‌ند آیا امکان تحصیل همزمان وجود دارد؟

پاسخ: خیر، برای ادامه تحصیل باید از خدمت ترخیص شوید. بلافاصله پس ازثبت نام الکترونیکی و تایید نهایی، می‌توانید برای دریافت نامه ترخیص از خدمت به امور مشمولین ساختمان آموزش مراجعه نمایید..

آیا با برگه اعزامی که موعد آن فرا نرسیده ولی دارای غیبت است می‌شود ادامه تحصیل داد؟

پاسخ: خیر

آیا ثبت نام به شکل غیر حضوری برای پذیرفته شدگان الزامی است؟

پاسخ: بله. ثبت نام در دانشگاه فردوسی دو مرحله دارد . ثبت نام الکترونیکی و ثبت نام حضوری (ارائه مدارک )

در صورت عدم ثبت نام در هر مرحله پرتال شما راکد خواهد شد.

 

ثبت نام حضوری به چه صورت می باشد؟

پاسخ: بعد از شروع ترم تحصیلی و شروع کلاس های آموزشی از طریق پرتال دانشجویی اطلاعیه ثبت نام حضوری اعلام خواهد شد و دانشجویان موظف هستند نسبت به ارائه اصل مدارک در زمان مشخص شده اقدام نمایند.

 

پذیرفته‌شده شاغل هستم (به صورت رسمی،پیمانی،قراردادی)، آیا ارائه نامه موافقت با تحصیل الزامیست و چه مدرکی باید ارائه کنم؟

پاسخ: بله، ارائه نامه موافقت با تحصیل بدون قید و شرط الزامیست.

 

آیا امکان اخذ مرخصی تحصیلی برای نیمسال اول وجود دارد؟

پاسخ: در صورت داشتن مشکلات، پس از ثبت نام الکترونیکی می توانید از طریق پرتال دانشجویی درخواست خود را ثبت نمایید و درخواست در گروه مربوطه بررسی قرار می گردد.

دانشجویان دکترای حرفه ای دامپزشکی امکان اخذ مرخصی برای نیمسال اول را ندارند.

 

از چه زمانی می‌توان گواهی اشتغال به تحصیل را دریافت نمود؟

پاسخ: از اولین روز شروع سال تحصیلی(بعد از انتخاب واحد) می توانید از طریق پرتال دانشجویی و زیر منوی درخواست های آموزشی درخواست گواهی اشتغال به تحصیل خود را ثبت و سپس نامه صادر شده را از طریق پرتال دانشجویی از منوی نامه های صادره دریافت نمایید.

 

كارت دانشجویی چه زمانی تحویل داده می شود؟

پاسخ: بعد از شروع نیمسال تحصیلی کارت های دانشجویی صادر و به دانشکده ها تحویل خواهد شد. طی فراخوان زمان دریافت آن اعلام خواهد شد.

 

چگونه می شود از ثبت نام در دانشگاه انصراف داد؟

پاسخ: پس از ثبت نام الکترونیکی می توانید از طریق پرتال دانشجویی و منوی درخواست های اموزشی درخواست ترک تحصیل دائم را ثبت نمایید. تا قبل از شروع ترم تحصیلی هزینه آموزش رایگان و یا شهریه نوبت دوم محاسبه نخواهد شد اما بعد از شروع نیمسال تحصیلی 27/6/1401 دانشجو موظف به پرداخت آن می باشد.

 

آیا تغییر الویت به کد رشته های بعدی انجام می شود؟

پاسخ: امکان تغییر الویت در دانشگاه فردوسی مشهد وجود ندارد .

در مقطع کارشناسی: دانشجویانی که قصد تغییر رشته در همین دانشگاه را دارند در دی ماه سال جاری از طریق پرتال دانشجویی خود می توانند درخواست تغییر رشته خود را ثبت نمایند و درخواست توسط گروه مربوطه و کارشناسان آموزش بررسی خواهد شد و نتیجه در همان درخواست ثبت می گردد.

*دانشجویانی که فقط متقاضی میهمان و انتقال به دانشگاه های دیگر می باشند میتوانند در اردیبهشت ماه سال آینده از طریق سامانه سجاد وزارت علوم نسبت به ثبت درخواست میهمانی و یا انتقال خود اقدام نمایند.

*دانشجویانی که قصد انتقال توام با تغییر رشته به دانشگاه دیگری را دارند نیز می توانند از دی ماه سال جاری از طریق سامانه سجاد وزارت علوم درخواست کمیسیون بررسی موارد خاص جهت انتقال توام با تغییر رشته را تکمیل نمایند.  

(اطلاعات کامل و طریقه ثبت درخواست در سامانه سجاد در سایت مدیریت اموزشی دانشگاه درج شده است)

 

درخواست مهمان یا انتقال به چه صورت می باشد؟

پاسخ: دانشجویان مقطع کارشناسی در اردیبهشت ماه سال بعدی از طریق سامانه سجاد وزارت علوم می توانند درخواست خود را ثبت نمایند و درخواست آنها توسط دانشگاه مبدا و مقصد بررسی خواهد شد.